Prematie, wat is dat nou eigenlijk?  

Prematie, afscheid bij het leven

We zijn gewend om afscheid te nemen als iemand er niet meer is. We komen bij elkaar, halen herinneringen op en vertellen hoe belangrijk iemand voor ons was. Maar die persoon kan dat zelf niet meer horen.

Een afscheid bij het leven

Een prematie is een afscheid bij het leven en biedt de mogelijkheid om het anders te doen. Om samen te komen terwijl iemand er nog is. Om herinneringen te delen, waardering uit te spreken en te zeggen wat misschien al veel eerder gezegd had mogen worden. 

Het is een moment om te lachen, te huilen, verhalen op te halen en vooral samen te zijn. Niet omdat het moet, maar omdat het waardevol is. 

Groot of klein

Een afscheid bij leven hoeft niet altijd groot te zijn. Het kan ook heel klein en persoonlijk zijn. Misschien is het een brief die je schrijft aan je geliefde. Een tekst die je ooit had willen voordragen op een afscheid, maar die je nu al deelt. Of dat je uitspreekt wat iemand voor je betekent. Gewoon samen, zonder anderen. Misschien aan de keukentafel, tijdens een wandeling of naast elkaar op bed. 

Maar een groot samenzijn kan natuurlijk ook. Met al je geliefden. Een soort surpriseparty. Dat kan eigenlijk overal. In de tuin, thuis aan de keukentafel, in het favoriete café of restaurant, op de sportclub of op een andere plek die bijzonder is. En als iemand niet meer uit bed kan komen, kan een afscheid bij leven net zo goed plaatsvinden in de slaapkamer, in de vertrouwde omgeving van het eigen bed. 

De persoon om wie het gaat staat centraal

En niet de locatie. De plek mag passen bij het leven, de wensen en de mogelijkheden van dat moment. Want hoe bijzonder is het om de mooie woorden, herinneringen en verhalen niet alleen over iemand te delen, maar ook mét diegene? 

De mooiste woorden zijn immers niet de woorden die na een overlijden worden uitgesproken, maar de woorden die iemand nog zelf kan horen.